Isnin, 24 Ogos 2009

majalah terkini....




MagMyPic


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


Sabtu, 22 Ogos 2009

Pyzam Glitter Text Maker
Glitter Graphics Maker & MySpace Layouts

AKTIVITI PERKHEMAHAN ORANG KURANG UPAYA (OKU)

1.0 PENGENALAN

Rekreasi ialah aktiviti terancang yang dapat menyegarkan kembali kesihatan tubuh badan dan menenangkan fikiran untuk memenuhi masa lapang. Borhanudin Abdullah et. al (2006). Salah satu kegiatan rekreasi yang sering dijalankan ialah perkhemahan. Rekreasi bagi individu berkeperluan khas dapat mendedahkan diri dengan pengalaman baru dan menyeronokkan. Individu berkeperluan khas mengikut Abdullah Yusof et al. (2006) terdiri daripada lapan kategori iaitu kurang upaya fizikal dan kesihatan, kurang upaya pembelajaran, gangguan emosi dan tingkahlaku, pintar cerdas, kurang upaya mental, kurang upaya petuturan atau bahasa, kurang upaya penglihatan dan kurang upaya pendengaran.

Rekreasi luar seperti perkhemahan pada asasnya boleh didefinisikan sebagai penggunaan sumber-sumber luar daripada bilik darjah untuk mencapai matlamat dan objektif pendidikan, Richard G. Kraus (1995). Ianya adalah merupakan suatu aktiviti yang menarik yang mana ia boleh dijalankan dengan pelbagai aktiviti seperti, aktiviti sosial dan aktiviti ibadah selain untuk pendidikan. Dalam dunia pendidikan ia disifatkan sebagai merentas kurikulum.Selain itu Reakreasi luar juga merupakan salah satu media yang membekalkan pembelajaran melalui pengalaman. Perkara ini turut diakui oleh Julie Gibson et. al (2000) yang menyatakan bahawa pendidikan luar termasuklah semua jenis pengalaman yang meningkatkan pengetahuan, tingkah laku atau kemahiran luaran dan membantu membuatkan kita lebih menghargai. Selain itu aktiviti rekreasi juga menghasilkan pengalaman yang membolehkan interaksi dan mengetahui persekitaran alam semulajadi.

Individu berkeperluan khas akan dapat mengenali sesama mereka dengan lebih akrab. Semasa menjalankan aktiviti perkhemahan secara tidak langsung individu berkeperluan khas akan diuji dengan beberapa sifat seperti sabar, berdikari, tidak mementingkan diri, berinisiatif, cergas, dan bergerak pantas. Berkhemah dapat menjalinkan semangat bergotong-royong, bantu-membantu, hormat-menghormati dan saling menganali.
1.1 Aktiviti di tapak perkhemahan individu berkeperluan khas.

1.1.1 Aktiviti awal

Persiapan dan perancangan awal bagi sesuatu aktiviti sangat penting. Ia bertujuan agar setiap aktiviti yang dirancang dapat dilaksanakan dengan licin dan memberi manfaat kepada murid-murid dan guru-guru. Persiapan awal bergantung kepada bilangan penyertaan, jenis aktiviti, tempoh dan jarak tempat aktiviti. Perancangan dan persiapan awal antaranya, pemilihan tempat, siaran aktiviti dan memperolehi kebenaran ibu bapa atau penjaga murid, surat menyurat, pemeriksaan doktor, kebenaran pihak berkuasa seperti polis dan Jabatan perhilitan, insuran, borang rasmi, kewangan, bantuan, atur cara dan taklimat terakhir.

Aturcara program rekreasi perkhemahan perlu dimaklumkan secara ringkas dan hendaklah selari dengan matlamat dan tujuan aktiviti. Program tersebut perlu dirancang dengan teliti supaya seimbang dari segi masa rehat, beribadat dan menjalankan aktiviti. Aturcara tersebut perlu dimaklumkan secara ringkas kepada peserta sebagai persediaan mental bagi mengikuti aktiviti yang dijalankan. Beberapa pertimbangan perlu difikirkan semasa menyusun aktiviti seperti berikut, waktu bersembayang atau beribadat, aktiviti disusun sesuai mengikut masa, aktiviti ringan dan permainan kecil di selang selikan di antara aktiviti menggunakan tenaga yang banyak, aktiviti sesuai dengan tempat, kemudahan asas, berbukit dan sungai. Peralatan disediakan dan disenaraikan sebelum bertolak. Di dalam perkhemahan keselamatan amat dititikberatkan.

1.1.2 Aktiviti pembukaan perkhemahan.

Pengelola ahli jawatankuasa perlu membuat persediaan yang lengkap untuk individu berkeperluan khas bagi aktiviti perkhemahan. Setibanya dilokasi perkhemahan individu berkeperluan khas perlu merasai suasana perkhemahan, contohnya guru-guru telah mendirikan khemah besar, murid-murid akan diberi taklimat di tempat tersebut mengenai aktiviti yang akan dijalankan.

2.0 Aktiviti rekreasi perkhemahan

2.1 Aktiviti senaman.

2.1.1 Konsep
Aktiviti rekreasi dimulakan dengan aktiviti senaman pagi merupakan satu aktiviti fizikal yang dirancang, pergerakan struktur badan bertujuan untuk meningkatkan kecergasan fizikal. Borhan Yusof et.al (2008). Kementerian Kesihatan Malaysia, (2003) menyatakan kecergasan bermaksud berada dalam keadaan cergas dari segi fizikal dan mental, berkeupayaan melaksanakan tugas harian tanpa merasa letih atau kelesuan dan dapat melibatkan diri dalam aktiviti riadah, di samping masih memiliki tenaga untuk menghadapi saat-saat yang tidak terduga dan kecemasan.

2.1.2 Rasional pemilihan aktiviti
Aktiviti senaman mempunyai kepentingan dan faedah yang tidak terbatas. Ia banyak menyumbang dari segi kesihatan diri dan mental terutama bagi individu berkeperluan khas. Terdapat individu berkeperluan khas yang mempunyai penyakit obesiti dan penyakit masalah kardiovaskular terutamanya kanak-kanak down sindrom. Melalui senaman dapat mengurangkan risiko penyakit tersebut. Dari segi mental pula senaman dapat meningkatkan kesejahteraan dan keyakinan diri individu berkeperluan khas.

2.1.3 Rasional pemilihan lokasi/kemudahan, keselamatan dan kesesuaian
Lokasi senaman amatlah sesuai di tepi pantai yang mempunyai udara yang segar dengan bunyi hempasan ombak di pantai. Pancaran matahari pagi amat mengindahkan pemandangan. Senaman menggunakan iringan muzik. Menurut Borhan Yusof et. Al (2008). Bersenam adalah salah satu aktivti fizikal yang menggunakan banyak tenaga dan pergerakan. Untuk bersenam banyak perkara yang harus difikirkan terutamanya aspek keselamatan. Keselamatan amat penting untuk menghindari dari sebarang bentuk kecelakaan yang tidak diingini. Perkara yang harus dititikberatkan semasa bersenam ialah penyediaan badan dan aktiviti yang dijalankan iaitu aktiviti dari lambat ke cepat dan lambat kembali.
Sewaktu senaman dijalankan penggunaan peralatan perlu mengikut piawaaian yang telah ditetapkan. Jangan guna peralatan yang sudah rosak, patah dan berkarat. Bersenam di tempat yang selamat. Jangan melakukan aktiviti di tempat yang boleh membawa bahaya. Ini boleh mengelakkan berdepan dengan perkara yang tidak diingini. Pastikan individu berkeperluan khas berada dalam keadaan sihat. Elakkan bersenam jika tidak sihat, sakit kaki, sendi, dada atau kepala. Keadaan ini akan bertambah teruk jika meneruskan aktiviti bersenam. Berhenti segera jika merasa semput atau sakit dada ketika bersenam. Bersenam di tempat cuaca yang baik, tidak sangat panas, terlalu gelap atau kadar pencemaran udara tinggi (berjerebu). Pakai pakaian yang selesa, tidak ketat dan sesuai mengikut keadaan cuaca. Elakkan pakaian bergetah, jaket atau baju kalis air.

2.1.4 Cara pelaksanaan aktiviti.
Aktiviti senaman dijalankan dalam masa 30 minit, beberapa orang guru ditugaskan untuk membimbing murid-murid semasa senaman. Aktiviti dimulakan dengan penyediaan badan iaitu bersenam dengan tiga peringkat, peringkat pertama memanaskan badan dengan regangan (warming up), peringkat kedua aktiviti senaman dan peringkat ketiga menyejukkan badan (cooling down). http://fireroll.blogspot.com Aktiviti senaman kedua adalah berbentuk permainan iaitu membuat cermin diri secara berpasangan sesama jantina, seorang murid menjadi cermin dan seorang murid akan mengayakan diri melihat dicermin. Aktiviti ini akan melibatkan pergerakan dan ikatan persahabatan bersama rakan. Aktiviti diteruskan dengan pergerakkan kreatif, bunga sedang berkembang, angin bertiup lembut seterusnya angin bertiup kencang, pergerakan haiwan dan tarian mengikut kaum india, melayu dan cina.

2.1.5 Refleksi.
Aktiviti senaman yang dijalankan merupakan persediaan murid untuk menjalankan aktiviti yang seterusnya pada hari perkhemahan untuk memulakan aktiviti dengan aktif dan menyeronokkan. Senaman merupakan salah satu komponen gaya hidup sehat yang sangat penting. Ia merupakan sejenis aktiviti riadah yang boleh dilakukan oleh semua individu tanpa mengira umur dan jantina. Banyak faedah yang di perolehi daripada aktiviti bersenam. Senaman didapati berkesan untuk memperbaiki dan meningkatkan taraf kesihatan. Senaman membantu seseorang itu hidup dengan lebih cergas dari aspek fizikal dan metal. Pada masa yang sama mereka dapat melaksanakan kerja- kerja harian dengan lebih bertenaga, penuh minat tanpa cepat merasa letih dan lesu. Mereka yang aktif bersenam mampu melibatkan diri sepenuhnya dalam pelbagai jenis aktiviti yang berkualiti.

2.2 Membina istana pasir.

2.2.1 Konsep
Membina istana pasir merupakan aktiviti yang dijalankan ditepi pantai. Murid-murid akan diberikan peralatan berbentuk tiga dimensi seperti bentuk kun, slinder dan skop. Mereka akan menyusun pasir-pasir yang telah dibentuk dan dipadatkan menjadi seperti istana. Aktiviti dijalankan secara berkumpulan dan dipertandingkan kerana aktiviti yang berbentuk pertandingan yang membina boleh mempengaruhi dan menggerakan ahli agar bersikap positif dan berminat untuk mencapai hasrat yang sama. Zuraidah Abdul Rahman (1996).

2.2.1 Rasional pemilihan aktiviti.
Sesuai dengan naluri kanak-kanak untuk bermain. Mereka diberi peluang untuk bermain dengan pasir dengan konsep membina istana. Membina istana pasir dijalankan adalah untuk mencungkil bakat dan kemahiran murid. Kemahiran motor halus dapat diterapkan kepada murid-murid berkeperluan khas dengan bimbingan guru. Kemahiran motor halus menggunalan otot-otot kecil seperti jari tangan dan ketangkasan lidah dan otot pertuturan. Walaupun kanak-kanak dapat menggunakan jari tangan mereka, tetapi ia akan mengambil masa yang lama untuk menguasai kemahiran tersebut. Kemahiran menggunakan jari dipengaruhi oleh faktor biologi di mana kanak-kanak yang mengalami masalah otak seringkali tidak dapat menggunakan jari-jari mereka. Kanak-kanak ini lebih cenderung menggunakan tangan.

2.2.2 Rasional pemilihan lokasi/kemudahan, keselamatan dan kesesuaian.
Aktiviti yang dijalankan adalah sesuai dengan lokasi perkhemahan di persisiran pantai. Dua orang guru sebagai pembimbing dan mengawasi keselamatan murid. Aktiviti ini juga melatih murid mematuhi disiplin dan arahan ketua. http://www.angelfire .com/mn/ amalik/senaman.html. Kawasan aktiviti di pagar tape merah putih keselamatan. Semasa aktiviti dijalankan murid-murid tidak dibenarkan keluar dari kawasan. Pasir di pantai tersebut adalah bersih dan putih sesuai dengan aktiviti murid. Murid-murid diingatkan agar tidak membaling pasir ke arah rakan. Markah akan terjejas, jika mereka tidak mengikuti peraturan. Aktiviti dijalankan pada waktu pagi kerana cuaca belum begitu panas supaya murid-murid merasa seronok dan selesa.

2.2.3 Cara pelaksanaan aktiviti.
Aktiviti dijalankan secara berkumpulan. Setiap kumpulan dianggotai seramai 5 orang. Murid-murid akan membuat istana pasir mengikut petak dan tapak yang disediakan iaitu kawasan lebih kurang 50 m dari hempasan ombak. Peralatan akan disediakan untuk membentuk istana pasir. Dua orang guru akan membantu murid-murid. Kerjasama, kreativiti, kekuatan dan kekukuhan iastana pasir akan diambil kira sebagai pemenang.

2.2.4 Refleksi
Aktiviti membuat istana pasir merupakan satu konsep membentuk dan membuat binaan. Aktiviti ini dapat memperkembangkan persepsi murid terhadap aspek seni visual dari segi bentuk, ruang, struktur, imbangan dan kestabilan. Melalui aktiviti membentuk dan membuat binaan istana pasir murid membuat rujukan kepada objek sebenar dan perbandingan ini akan memberi kesedaran bahawa idea dan kreativiti mempunyai fungsi dan makna. Ianya juga mendedahkan murid dengan penggunaan pelbagai bahan, alat dan teknik penghasilan supaya mereka berpeluang untuk berinteraksi secara kreatif bersama alat dan bahan.

2.3 Aktiviti Suai Mesra – Permainan, ‘Inilah Saya’

2.3.1 Konsep
Aktiviti permainan inilah saya, membolehkan ahli kelompok memerhatikan rakan-rakan dan mengenal pasti, sifat diri mereka. Aktiviti melalui nyanyian dan genderang. Aktiviti ini juga akan menjadikan sesi kelompok seronok dan gembira. Guru akan memberitahu murid-murid berkeperluan khas bahawa mereka mempunyai peluang untuk mengetahui sifat rakan-rakan dengan memerhati mereka sambil melakukan aktiviti ini. Mereka perlu memberi tumpuan kepada rakan-rakan disekeliling. Aktiviti ini memberi pendedahan kepada murid dalam perkembangan fizikal, psikomotor, emosi dan kognitif. Zuraidah Abdul Rahman (2005).

2.3.2 Rasional pemilihan aktiviti.
Aktiviti suai mesra dijalankan di dalam dewan untuk merehatkan diri murid-murid berkeperluan khas. Aktiviti dijalankan dengan permainan, ‘inilah saya’ dengan diiringi genderang. Bermain merupakan nadi kepada perkembangan fizikal dan psikologi kanak-kanak. Melalui bermain murid-murid berkeperluan khas dapat mengekspresikan apa yang mereka inginkan. Susanna Clave Phillips (2008). Bermain sebagai suatu situasi di mana ego dapat berinteraksi dengan pengalaman bagi menciptakan situasi model dan juga dapat menguasai realiti melalui percubaan dan perbualan.

2.3.2 Rasional pemilihan lokasi/kemudahan, keselamatan dan kesesuaian.
Permainan ini diadakan pada waktu malam pertama aktiviti perkhemahan. Di adakan di dalam dewan serbaguna. Keadaan di dalam tempat yang selamat dan lampu yang terang di mana peserta perkhemahan dapat melihat dan mengenali rakan-rakan. Masa aktiviti adalah satu jam. Peralatan genderang disediakan.

2.3.3 Cara pelaksanaan aktiviti.
Aktiviti dijalankan dengan semua ahli berdiri dalam bulatan. Setiap ahli diminta menyebut satu kenyataan di bawah sambil melakukannya dah ahli lain akan mengikutinya. Minta seorang ahli lain secara sukarela mencubanya dahulu. Apabila seorang ahli telah faham aktiviti akan dimulakan. Contohnya, “Siapa yang gembira hari ini tepuk tangan!”. Ahli yang pertama menepuk tangan tiga kali dengan diikuti oleh semua rakan dalam kelompok. Ini disambut dengan ahli kedua dengan segera. Misalnya “Siapa yang sedih hari ini hentak kaki”, semua rakan dalam kelompok menghentak kaki tiga kali. Selepas itu disambut pula oleh ahli ketiga dan seterusnya. Aktiviti dikuti dengan genderang. Contoh aktiviti lain yang dilakukan:
a) Jika anda ada abang, kelip mata dua kali.
b) Jika anda ada kakak , kenyit mata dua kali,
c) Jika anda ada adik , hentak kaki kanan dua kali,
d) Jika anda ada kucing, goncang tangan kanan.
e) Jika anda suka peluk kucing , goncang tangan kiri.
f) Jika anda suka warna hijau, lambaikan tangan kanan.
g) Jika anda suka menonton televisyen, lompat dua kali.
h) Jika anda suka tengok cerita hantu, cekak pinggang, goyangkan punggung.
i) Jika anda pandai menyanyi sebut “Ah....!Ah......! Ah......!” tiga kali.
j) Jika anda pandai menari sebut”Oi.....!Oi......!Oi.....!” tiga kali.
k) Jika anda geram sebut “wah.....!wah.....!wah.....!’ tiga kali.
2.3.4 Refleksi
Aktiviti dijalankan untuk melihat respon dan tingkahlaku rakan. Setiap ahli akan menyebutkan satu persatu perbuatan sehingga selesai mengikut giliran masing-masing. Ini perlu dilakukan dengan sepat tanpa melakonkannya. Perbincangan tertumpu kepada aspek kreativiti mereka, perasaan mereka apabila giliran tiba, persediaan mereka untuk menanti giliran dan reaksi mereka terhadap aktiviti ini.

2.4 Kembara Alam

2.4.1 Konsep
Aktiviti kembara alam merupakan aktiviti bertemakan alam sekitar. Aktiviti yang dijalankan ialah melihat nelayan menaikan ikan dari bot dan sampan dipersisiran pantai, melihat ikan dan udang diproses menjadi keropok dan belacan serta melihat pusat sarang burung layang-layang. Murid-murid diberi pendedahan memegang ikan yang telah ditangkap untuk dimasukkan ke dalam tong ikan.

2.4.2 Rasional pemilhan aktiviti.
Aktiviti dijalankan bertemakan alam sekitar, murid-murid berkeperluan khas dapat menikmati keindahan alam sekitar secara semulajadi. Murid-murid dapat melihat hasil alam menjadi sumber kehidupan dan pendapatan. Di sini murid-murid dapat disemaikan sikap mencintai alam sekitar. Jika alam sekitar tercemar maka sumber alam akan terjejas. Murid-murid berkeperluan khas juga melihat usaha seseorang untuk mendapatkan sumber pendapatan bagi menampung kehidupan. Mereka didedahkan dengan sikap kerjasama, saling menghormati, persefahaman toleransi dan tidak ada jalan mudah untuk mendapatkan sesuatu. Salhah Abdullah (2006)

2.4.3 Rasional pemilihan lokasi/kemudahan, keselamatan dan kesesuaian.
Lokasi aktiviti berhampiran dengan tapak perkhemahan. Bot nelayan laut dalam menurunkan ikan pada waktu pagi dan petang. Lokasi penangkapan, pemprosesan membuat keropok dan belacan dari ikan dan udang. Begitu juga dengan pusat membuat sarang burung layang-layang secara komersil. Keselamatan murid-murid terjamin kerana aktiviti adalah di kawasan orang ramai setiap kumpulan di kawal dan dibimbing oleh dua orang guru.

2.4.4 Cara pelaksanaan aktiviti.
Aktiviti dijalankan mengikut kumpulan seramai enam orang dan akan dibimbing oleh dua orang guru setiap kumpulan. Murid-murid akan berjalan sejauh 50 km ke pusat menaikkan ikan yang ditangkap di laut dalam. Terdapat juga nelayan menangkap ikan di persisiran pantai menggunakan jala dengan menaiki sampan. Ikan yang ditangkap akan di longgokkan di tempat khas dan akan dimasukkan ke dalam tong ikan untuk dibeli oleh pemborong. Murid-murid berkeperluan khas diberi peluang memegang ikan dan dimasukkan ke dalam tong. Terdapat ikan-ikan yang masih hidup. Keadaan ini akan menyeronokkan murid-murid keperluan khas. Setelah selesai murid-murid diminta membersihkan tangan dan beratur untuk diberi wang sebagai imbuhan berkerja memasukkan ikan ke dalam tong. Murid-murid di beri wang RM 25 seorang. Seterusnya murid-murid di bawa melihat ikan-ikan dan udang diproses menjadi keropok dan belacan. Murid-murid diberi penerangan untuk pemerosesan tersebut. Selesai melihat pemerosesan murid-murid diminta berbelanja membeli keropok dan belacan sebagai buah tangan kepada keluarga mereka. Aktiviti disambung dengan melihat pemerosesan sarang burung layang-layang secara komersil. Murid-murid menjalankan pertandingan meniru bunyi burung layang-layang.

2.4.5 Refleksi
Akitiviti kembara alam ini amat sesuai dengan murid-murid berkeperluan khas untuk merasai sendiri suasana di persisiran pantai. Memegang ikan hidup. Melihat burung layang-layang dan mendengar bunyi kicauan burung. Aktiviti di jalankan secara berkumpulan. Murid-murid diberi peluang berbelanja sendiri. Murid-murid diberi peluang menikmati pengalaman bersama alam sekitar yang berbeza dengan kehidupan seharian mereka.

2.5 Persembahan kebudayaan.

2.5.1 Konsep
Persembahan kebudayaan terdiri dari nyanyian, tarian dan lakonan yang diiringi dengan muzik latar. Aktiviti tersebut mempunyai impak positif terhadap pelbagai perkembangan domain kanak-kanak berkeperluan khas. Kanak-kanak berkeperluan khas secara tidak lansung dapat mempelajari konsep imbangan, koordinasi dan ruang disamping merupakan satu cara paling berkesan untuk perkembangan hemah diri dan kesedaran tubuh mereka. Di samping itu aktiviti muzik yang digunakan dapat membantu perkembangan kreativiti di kalangan murid-murid berkeperluan khas. Mansor Fadzil (2007). Tujuan mengadakan malam kebudayaan ialah untuk bersukaria menghilangkan rasa penat setelah sehari suntuk menjalankan berbagai aktiviti.

2.5.2 Rasional pemilhan aktiviti
Persembahan kebudayaan memberikan peluang murid-murid berkeperluan khas melalui pengalaman kreatif dalam suasana yang riang tanpa tekanan. Melalui aktiviti, nyanyian, lakonan dan tarian adalah satu cara menyeronokan untuk murid-murid berkeperluan khas meneroka melalui muzik, mengembangkan kemahiran fizikal, menyalurkan tenaga, meransang imaginasi dan menggalakan kreativiti. Elemen keseronokan yang dibawanya secara sendirinya mengukuhkan permainan sebagai aktiviti pembelajaran yang berkesan untuk kanak-kanak. Di samping itu kanak-kanak merasa seronok apabila bahasa permainan dikaitkan dengan gerakan irama tubuh. Justeru daripada itu, aktiviti persembahan kebudayaan dapat meningkatkan daya otak dan mempengaruhi tingkah laku.
http://www.motivasidiri.com/info.html

2.5.3 Rasional pemilihan lokasi/kemudahan, keselamatan dan kesesuaian.
Aktiviti kebudayaan dijalankan di dalam dewan serbaguna. Peralatan dan tempat yang disediakan adalah lengkap dan sesuai iaitu pentas, bilik persalinan, tandas dan tempat menyimpan peralatan persembahan. Penonton dan para peserta yang menunggu giliran duduk di dalam dewan yang terang. Peralatan audio disediakan untuk aktiviti persembahan. Ruang yang selesa dan berhawa dingin membolehkan murid-murid berkeperluan khas membuat persembahan dan menonton dengan selesa dan menyeronokkan.

2.5.4 Cara pelaksanaan aktiviti.
Aktiviti dijalankan dengan latihan daripada guru-guru pada sebelah petang mengikut kumpulan, Setiap kumpulan diundi untuk menentukan giliran persembahan. Setiap kumpulan terdiri daripada 6 orang. Pemarkahan di ambil kira untuk persembahan, intonasi, kreativiti, muzik dan pakaian. Tema persembahan adalah bebas tetapi tidak menyentuh isu-isu sensitif. Antara aktiviti yang boleh dilaksanakan ialah lakonan yang mudah difahami dan memberi pengajaran. Nyanyian termasuklah nyanyian solo dan nyanyian beramai-ramai. Senikatanya tidak seharusnya mengandungi unsur-unsur yang merosakkan moral dan akhlak. Lawak jenaka yang mengandungi unsur-unsur lucu tetapi tidak menggunakan perkataan sensitif dan kurang sopan.

2.5.5 Refleksi
Aktiviti kebudayaan dapat menyemai bakat dan minat murid-murid berkeperluan khas dengan cara yang menyeronokkan. Aktiviti ini dapat menggalakan interaksi antara individu seterusnya membantu proses perkembangan aspek sosialisasi di kalangan murid-murid berkeperluan khas. Aktiviti secara kumpulan dapat meningkatkan sikap kerjasama di antara mereka. Murid-murid juga akan dapat menunjukkan ekspresi wajah dalam aktiviti persembahan mereka seperti perasaan sedih, gembira dan marah. Aktiviti ini dapat mencungkil bakat dalam semua lapangan kesenian. Ianya juga dapat melatih murid-murid berkeperluan khas supaya tidak malu dan yakin pada diri sendiri apabila berdepan dengan orang ramai.

3.1 Hasil temubual dengan pengarah tempat perkhemahan berkenaan langkah-langkah untuk memastikan keselamatan OKU di jamin semasa sesi perkhemahan.

Temu bual dijalankan bersama pengarah Mutiara Motors Resorts Kuala Sedili, Kota Tinggi, En. Hamdan B. Ahmad. Tapak perkhemahan tersebut adalah selamat dan sesuai untuk golongan OKU kerana dalam masa terdekat tiga kumpulan perkhemahan adalah terdiri daripada golongan OKU iaitu Sekolah Pendidikan Khas Batu Pahat. Pusat Dalam Komuniti (PDK) Paloh Kluang dan Unit Pendidikan Khas Daerah Pasir Gudang. En. Hamdan B. Ahmad menyatakan kanak-kanak tersebut merasa seronok di sepanjang perkhemahan di adakan. Mereka menjalankan aktiviti tanpa kecederaan dan pulang dengan selamat. Biasanya perserta perkhemahan, berkhemah sambil bersantai menikmati keindahan alam di sekitar Mutiara Resort terutamanya pada waktu subuh dan senja. Kaunter Mutiara Motor Resorts sentiasa dibuka 24 jam. Ramai pelancong yang hadir ke tempat tersebut.
Kawasan tapak perkhemahan dan reakreasi Mutiara Resorts Kuala Sedili, Kota Tinggi di pagari untuk jalan darat. Kawasan keluar masuk di sediakan pengawal keselamatan. Empat orang petugas untuk meronda kawasan disediakan sepanjang masa. Dua orang peronda untuk waktu malam dan dua orang peronda untuk waktu siang. Terdapat dua orang pekerja untuk membersihkan kawasan dan empat orang pekerja untuk rumah penginapan sebanyak 24 buah. Dewan serbaguna disediakan untuk pelbagai aktiviti dilengkapi dengan penghawa dingin dan kelengkapan perkhidmatan audio sistem. Mutiara Motor Resort mempunyai pekerja seramai 14 orang.
En. Hamdan B. Ahmad menyatakan tapak perkhemahan adalah sesuai mengikut ciri-ciri perkhemahan. Keadaan dinyatakan oleh beberapa pensyarah institut perguruan yang mengadakan program rekreasi luar di tapak perkhemahan Mutiara Motors Resort ini. Kawasan tapak perkhemahan adalah mempunyai ciri-ciri untuk berkhemah yang selamat iaitu, kemah boleh disewa atau dibawa sendiri oleh peserta perkhemahan. Khemah mempunyai berbagai bentuk dan saiz. Khemah didirikan sebagai tempat berteduh daripada hujan atau panas dan juga tempat berehat. Beberapa perkara perlu diambil kira supaya keselesaan semasa menggunakannya terjamin dan tujuan mendirikan khemah tercapai. Antara perkara yang seharusnya diteliti dan difikirkan semasa mendirikan khemah ialah jangan mendirikan khemah di bawah pokok yang tua dan mudah patah kerana besar kemungkinan dahannya boleh patah dan menimpa khemah.
Khemah hendaklah didirikan di kawasan tanah yang rata atau hampir rata. Ini sangat penting untuk mengekalkan kestabilan edaran darah ke seluruh badan. Jangan tidur dalam keadaan kaki lebih tinggi daripada aras kepala kerana peredaran darah menjadi kurang stabil. Dirikan khemah di kawasan yang tinggi sedikit dan bersih dripada batu, lubang, tunggul kayu dan sarang semut. Dilarang mendirikan khemah di kawasan yang berhampiran dengan rumput, lalang yang panjang dan pokok renek. Ini untuk mengelakakan kemungkinan terdapat binatang bisa dan sarang semut.
Perkara yang harus diambil kira ialah keadaan cuaca, arah matahari dan tiupan angin semasa mendirikan khemah. Apabila mendirikan khemah yang tiada berpintu, elakkan cahaya matahari terus memancar ke dalam khemah. Apabila berkhemah dimusim hujan perlu mendirikan khemah berlawanan dengan arah tiupan angin. Ini bertujuan mengelakkan angin yang bertiup membawa air hujan masuk ke dalam khemah. Sebaliknya apabila berkhemah di musim kemarau, khemah hendaklah didirikan menghadap tiupan angin. Tujuannya ini supaya udara yang nyaman bertiup ke dalam khemah. Peserta perkhemahan hendaklah memilih tempat yang selesa dan teduh terutamanya pada waktu tengahari. Khemah didirikan untuk memberi keselesaan dan kerehatan sepanjang masa.
Setelah khemah didirikan peserta khemah hendaklah menggali parit kecil di sekeliling khemah. Apabila hujan turun, air hujan dapat terus mengalir dan tidak bertakung di dalam khemah. Tali khemah hendaklah dipasang dengan betul ke pasaknya. Sewrbuk belerang (sulfur) hendaklah ditabur di sekeliling khemah untuk mengelakkan serangga atau binatang bisa merayap masuk ke dalam khemah pada waktu malam. Ab. Alim Abdul Rahim (1992).
Kawasan tapak perkhemahan dan rekreasi di Mutiara Motors Resort ini diterangi lampu pada waktu malam. Berbagai aktiviti dan pergerakkan mudah dijalankan di kawasan tersebut. Kemudahan lain yang disediakan ialah Bilik Rawatan kecemasan terutama bagi mereka yang hanya mengambil pakej tapak perkhemahan tanpa menyewa bilik penginapan. Tandas yang bersih dan selesa disediakan. Kantin sayang Mutiara disediakan untuk mereka yang ingin menjamu selera. Berbagai makanan laut yang segar disediakan.
Kawasan tapak perkhemahan disediakan dengan pelbagai aktiviti untuk sukan dan permainan. Kawasan tanah yang rata menjamin keselamatan murid-murid berkeperluan khas. Permainan yang disediakan ialah futsal, bola tampar pantai, bola jaring dan peralatan sukaneka seperti terompah gergasi, lari di dalam guni, tarik tali, gelung rotan sekitel dan bola. Alat-alat perkhemahan sentiasa diselia dan dipantau untuk menjamin ketahanan dan keselamatan.
Taman permainan yang disediakan adalah sentiasa berada dalam keadaan selamat digunakan seperti buaian, jongkang-jongkit dan gelongsor. Kanak-kanak begitu gembira menunggang model haiwan batu seperti singa dan harimau. Kawasan tempat rehat disediakan berbentuk pondok-pondok kecil. Pasir di tepi pantai adalah putih dan bersih sesuai untuk menjalankan aktiviti. Pantai adalah landai dan ombak menghempas perlahan aktiviti mandi manda boleh dijalankan. Namun bagi kanak-kanak berkeperluan khas perlu perhatian sepenuhnya daripada guru pengiring tetapi menurut En. Hamdan B. Ahmad biasanya perkhemahan murid-murid sekolah tidak menjalankan aktiviti di air.
Biasanya bagi peserta-peserta perkhemahan untuk murid-murid sekolah mereka akan merentangi kawasan dengan pita keselamatan dan mereka sentiasa berada bersama guru-guru pengiring mereka menjalankan aktiviti yang telah dirancang. Peronda keselamatan Mutiara Motors Resort akan sentiasa memantau dan menyelia aktiviti yang dijalankan bagi menjamin keselamatan.

4.0 Rumusan.
Murid-murid berkeperluan khas perlu diberi pendedahan dengan mengikuti aktiviti di luar bilik darjah seperti berkhemah. Berkhemah dapat menambahkan pengetahuan. Semasa menjalankan aktiviti mereka didedahkan dengan pengalaman sebenar berbanding dengan di bilik darjah mereka diberi penerangan dan teori sahaja. Berkhemah dapat melegakan perasaan yang tegang kerana semasa berkhemah murid-murid berkeperluan khas akan berasa seronok dan dapat mengurangkan tekanan emosi dan dapat memulihkan tenaga. Suasana ketenangan dan kedamaian apabila tinggal di kawasan perkhemahan yang tenang dan jauh dari kesibukan. Jiwa yang tenang akan melahirkan peribadi yang mulia. Melalui aktiviti yang dijalankan,murid-murid berkeperluan khas dapat melatih percaya kepada diri sendiri, berani menghadapi cabaran dan tabah. Latihan seperti ini juga dapat melatih murid-murid berkeperluan khas menjadi kuat, sihat cergas, bertanggungjawab dan mempunyai sifat-sifat yang terpuji. Dalam perkhemahan aspek keselamatan amat dititik beratkan. Keadaan ini meliputi keselamatan di tapak perkhemahan, keselamatan diri dan keselamatan sepanjang aktiviti dijalankan.

BIBLIOGRAFI



Ab. Alim Abdul Rahim (1992). Pandu Puteri Malaysia. Dewan Bahasa Dan Pustaka.

Abdullah Yusof, Safani Bari dan Mohd Mokhtar Tahar (2006). Pengenalan Pendidikan
Khas : Open University Malaysia.

Borhanudin Abdullah, Abdul Razak Sulaiman, Mohd. Fauzi b. Abdul Rahman Dan
Hamizon Hamid (2006). Pendidikan Jasmani Dan Pendidikan Kesihatan Tahun 5 : Dewan Bahasa Dan Pustaka.

Borhan Yusof, Hasbullah Ismail Dan Mohamed @ Mohd sadek Mustaffa (2008). Gaya
Hidup Sihat: Open University Malaysia.

Julie Gibson et. al (2000). Leisure and recreation. USA : Pearson Education Limited.

Kementerian Kesihatan Malaysia, (2003) Aktiviti Senaman : Kementerian Kesihatan
Malaysia.

Mansor Fadzil Dan John Arul Philips (2007). Kaedah Pengajaran Khas Muzik Dan Seni
Suaian : Open Universiti Malaysia.

Salhah Abdullah (2006). Guru Sebagai Fasilitator : PTS Professional Pbblishing Sdn.
Bhd.

Susanna Clave Philips (2008). Kaedah Pembelajaran Khas Rekreasi Dan Pendidikan
Jasmani Suaian : Open University malaysia.

Richard G. Kraus (1995). Recreation Program planning Today. London, UK ; Scott,
Foreman & Company.

Zuraidah Abdul Rahman (1996). Pembimbing Rakan Sebaya Langkah Seterusnya : IBS Buku Sdn. Bhd.

Zuraidah Abdul Rahman (2005). Fasilitator Kelompok Kecil : IBS Buku Sdn. Bhd.


SUMBER INTERNET.

Fireroll (2008). (t.t) Kepentingan Senaman. Dicapai pada 28 Jun 2009 dari
http://fireroll.blogspot.com/


Malik (2007). (t.t) Senaman. Dicapai pada 28 Jun 2009 dari
http://www.angelfire.com/mn/amalik/senaman.html

Unit Motivasi (2008). (t.t) Dicapai pada 28 Jun 2009 dari
http://www.motivasidiri.com/info.html

KOMUNIKASI MURID-MURID BERMASALAH PENDENGARAN

1.0 Pengenalan

Komunikasi adalah proses di mana seseorang itu bertukar maklumat dan idea. Menurut Owen (1990), maklumat diterima dan saling memahami. Komunikasi menggunakan petuturan dan bahasa, aspek lain perlu diambil kira seperti bentuk, intonasi, penekanan suara dan gaya pertuturan yang boleh menggambarkan emosi dan sikap penutur yang memberikan pelbagai makna. Komunikasi bukan sahaja menggunakan bahasa tetapi boleh juga terjadi melalui gesture (tanda isyarat), gerak badan, eye contact dan ekspresi atau mimik muka. Komunikasi begini digunakan dalam kalangan orang-orang yang mempunyai masalah pendengaran. Julia Jantan dan Siti Suhaila Samian (2007), menyatakan masalah pendengaran merupakan kehilangan seluruh atau sebahagian kemampuan mendengar daripada satu atau kedua-dua belah telinga. Tahap kehilangan pendengaran adalah ringan 20dB hingga 40dB, sederhana 40dB hingga 60db, teruk. 60dB hingga 90dB dan sangat teruk 90dB keatas. Masalah utama kanak-kanak bermasalah pendengaran ialah kesukaran dalam pertuturan, bahasa dan berkomunikasi secara lisan. Kanak-kanak bermasalah pendengaran kurang dan tidak diberi peluang untuk bertutur dan berkomunikasi dengan individu normal. Faktor ini menyebabkan proses perkembangan bahasa, pencapaian akademik dan psikososial mereka terjejas.
1.1 Masalah komunikasi bermasalah pendengaran
Kebanyakan ibubapa berpendengaran biasa yang mempunyai anak pekak (di Malaysia) tidak berpendidikan tinggi, tinggal di luar bandar dan tidak mengambil berat tentang kepentingan komunikasi menyebabkan mereka tidak pasti apakah bentuk bahasa (lisan, isyarat, tulisan) yang patut digunakan bagi tujuan komunikasi. Kanak-kanak ini dibesarkan dalam persekitaran berbahasa lisan yang digunakan oleh orang-orang di persekitaran mereka.


Masalah komunikasi dengan masayarakat normal menyebabkan orang pekak kehilangan hak untuk sama-sama merasai kenikmatan hidup di bumi yang merdeka, maju dan membangun ini. Banyak perkara yang tidak dapat dinikmati atau terpaksa dilupakan kerana tiada komunikasi antara mereka dengan dunia luar. Seterusnya, Dasar Integrasi Nasional ke arah interaksi dan komunikasi menyeluruh tidak kesampaian.
Seperti manusia biasa, orang pekak harus menjalani kehidupan sehari-hari. Dari aspek pendidikan, kerajaan telah menyediakan kemudahan seperti sekolah pendidikan khas, sekolah integrasi dan juga guru-guru yang mengajar bahasa isyarat kepada mereka. Kemudahan ini bertambah dari semasa ke semasa selaras dengan pertambahan golongan pekak di Malaysia.
Namun, masih terdapat masalah yang wujud. Pertama, sistem bahasa isyarat yang sangat rencam, yang digunakan sejak zaman dahulu tidak efektif untuk membawa golongan pekak sebaris dengan masyarakat yang normal. Ada kepincangan pada sistem itu yang perlu diperbaiki agar sistem komunikasi dua hala antara orang pekak dan mereka yang normal berjalan dengan telus.
Masalah yang kedua pula ialah hubungan kemasyarakatan dan hak bersama golongan pekak amat jauh dari masyarakat normal. Ini kerana, mereka hanya dapat berkomunikasi dengan orang yang tahu berbahasa isyarat. Masalah bertambah rumit apabila jumlah jurubahasa isyarat amat kurang, iaitu hanya 15 jurubahasa isyarat profesional yang berkhidmat sepenuh masa. Kedua-dua masalah ini seterusnya menyumbang kepada keampuhan jatidiri dan seterusnya menyebabkan golongan pekak mula membina dunia mereka sendiri yang terpisah daripada masyarakat normal.
Kesan daripada kedua-dua masalah itu, golongan pekak keciciran dalam aspek pendidikan. Selain itu, mereka gagal dalam mendapatkan hak seperti berurusan dengan sektor-sektor awam, mengakses maklumat terkini tentang dunia semasa, hak untuk

menyuarakan pendapat, hak untuk membuat pilihan dan juga hak untuk mendapatkan keperluan asas. http://psittacula.wordpress.com/2007/11/22/mereka-tidak-pekak/

1.2 Lima kaedah komunikasi yang boleh digunakan dalam kalangan orang
bermasalah pendengaran iaitu pekak.

1.2.1 Bacaan bibir

1.2.1.1 Konsep
Bacaan bibir merupakan kaedah komunikasi melalui memahami pertuturan dengan mengikut atau memerhatikan bibir penutur termasuk memahami atau mentafsir hingga ke otot muka dan gerak badan penutur. Antara organ pertuturan yang terlibat dalam bacaan bibir ialah paru-paru, tenggorok, larkins, peti suara, tekak, hidung, rahang dan mulut. Bacaan bibir adalah pertuturan tulin (pure oral) yang memberi tekanan kepada pengajaran dan pembelajaran bahasa melalui pertuturan secara ‘sengaja’. Pendekatan bacaan bibir memerlukan murid-murid pekak bertutur sepertimana murid-murid biasa. Raja Mariam Raja Mohd Iskandar (1999).
1.2.1.2 Kelebihan
a) Rasional penggunaan pendekatan bacaan bibir berasaskan kepada anggapan bahawa murid-murid pekak yang ada sisa pendengaran seharusnya digembeleng kebolehan pendengaran mereka semaksimum mungkin untuk menguasai bahasa pertuturan. Saadiah Ahmad (2009).
b) Anggapan kedua ialah murid-murid pekak merupakan kumpulan minoriti dalam masyarakat yang berkomunikasi melalui pertuturan, oleh itu penguasaan bahasa

lisan melalui bacaan bibir amatlah perlu untuk membolehkan mereka ‘selesa’ dalam masyarakat. Saadiah Ahmad (2009).
1.2.1.3 Kekurangan
a) Kelemahan bacaan bibir ialah apabila penumpuan tidak dapat diberikan pada kualiti bunyi petuturan itu sendiri seperti tinggi atau rendahnya bunyi petuturan. Bacaan bibir amat bergantung kepada deria pengelihatan di mana pencahayaan yang terang adalah amat diperlukan bagi memudahkan penumpuan ke arah wajah penutur. Menurut Tan Chin Guan (1999),
b) Dalam mempelajari mana-mana bahasa pertuturan, faktor kebolehan mendengar adalah penting (Paul & Quigley, 1994). Ketidakmampuan kita mendengar tidak membolehkan kita mengajuk atau meniru bunyi-bunyi sesuatu bahasa yang kita pelajari. Ramai di kalangan kita tidak dapat bertutur dalam bahasa yang tidak pernah kita dengar kerana tidak pernah mendengar bunyi-bunyi bahasa berkenaan. Inilah keadaan yang berlaku kepada murid-murid pekak dalam mempelajari bahasa lisan. Dapat dibayangkan betapa susah dan sukarnya murid-murid pekak diajar dan mempelajari bahasa lisan. Lagipun, mengajar bertutur bukan tugas utama persekolahan kanak-kanak pekak. Tugas mengajar bertutur terletak di atas bahu professional lain (contoh, audiologist dan jurupulih pertuturan).
1.2.1.4 Refleksi
Kaedah ini boleh berjaya sekiranya mereka yang mempunyai hubungan dengan pelajar meneruskan usaha-usaha mengajar kanak-kanak bertutur. Alat-alat bantu pendengaran dapat membantu kanak-kanak separa pekak menguasai bahasa yang baik. Sistem ini sesuai untuk kanak-kanak yang mengalami kemampuan pendengaran antara 40 hingga 65 desibel. Lazimnya, latihan melalui pendekatan bacaan bibir diberikan kepada murid-murid yang mempunyai sisa-sisa pendengaran. Bacaan Bibir menjadikan kanak-kanak

pekak mempunyai pencapaian akademik yang lemah, pertuturan yang tidak dapat difahami dan kemahiran-kemahiran komunikasi am yang lemah. Kanak-kanak pekak memerlukan sesuatu bentuk tambahan pandang untuk mengiringi pertuturan seperti yang disokong oleh mereka yang mengamalkan Komunikasi Seluruh.
1.2.2 Pertuturan Kiu

1.2.2.1 Konsep

Merupakan satu kaedah sistem pergerakan tangan yang boleh membezakan bunyi-bunyi apabila melihat pergerakan bibir contohnya bunyi /p/, /b/ dan /m/ iaitu bunyi fitur disingtif seperti bunyi vokal dan bunyi nasalisasi (sengau). Tangan digerak hampir dengan muka penutur yang bukan merupakan isyarat tetapi adalah cara untuk menidentifikasikan bunyi-bunyi fitur distingtif. Ianya mengandungi lapan konfigurasi dan empat kedudukan tangan digunakan sebagai tambahan informasi bibir untuk membuat suku kata nampak berbeza dari yang lain sama ada dibibir atau di tangan. Penutur menggunakan salah satu tangan mereka untuk membolehkan pembaca bibir mengecam dengan jelas setiap suku kata yang dituturkan. Ini bermakna petuturan kiu memungkinkan pembaca bibir membaca setiap perkataan dengan tepat. Abdullah Yusoff et. All (2006).

1.2.2.2 Kelebihan

a) Pada masa ini, Petuturan Kiu merupakan satu-satunya kaedah yang mana bahasa petuturan boleh dibaca pertuturannya oleh orang yang pekak dengan tahap ketepatan yang hampir sama dengan sebagaimana ia didengar oleh seorang yang berpendengaran normal. Menurut Tan Chin Guan (1999), kelebihan Pertuturan Kiu yang utama ialah perbendaharaan kata yang tidak terhad yang tidak memerlukan daya ingatan atas pihak penutur. Ini adalah kerana setiap perkataan

yang ditutur boleh sentiasa dikiu atas asas suku kata dilakukan tepat seperti ia disebutkan.

b) Kelebihan Pertuturan Kiu adalah kebolehgunaannya oleh kanak-kanak pekak untuk memperolehi bahasa lisan secara semulajadi dan pada kadar yang agak biasa dan membenarkan pertuturan pada kadar yang sesuai. Pertuturan Kiu memudahkan pemerolehan bahasa lisan oleh kanak-kanak pekak terutamanya perkembangan kemahiran-kemahiran khas yang berkaitan dengan bahasa lisan seperti penerimaan dan penghasilan pertuturan, membaca dan menulis. Melalui pemerolehan bahasa yang agak normal oleh kanak-kanak pekak akan membawa kepada kualiti kehidupan yang jauh lebih baik untuk mereka disebabkan oleh perkembangan emosi, sosial dan kognitif yang normal, perkembangan kemahiran-kemahiran pengenalan huruf yang lebih awal dan mudah, peluang-peluang yang bertambah dalam kemajuan pendidikan dan sebagai impak yang tidak terbatas dalam pilihan profesion atau tempat pekerjaan. Raja Mariam Raja Mohd Iskandar (1999).

1.2.2.3 Kekurangan

a) Namun penguasaan Pertuturan Kiu akan lebih dikuasai oleh mereka yang
mempunyai saki baki pendengaran yang baik. Kanak-kanak yang mempunyai
tahap kepekakan yang berat sukar menguasai Pertuturan Kiu. Kanak-kanak yang
bertutur mengunakan kiu biasanya tidak mempelajari bahasa isyarat. Keadaan ini
menyebabkan mereka bermasalah untuk berkomunikasi dengan kanak-kanak
pekak yang lain. Persekutuan Orang Pekak Malaysia (2003).

b) Kanak-kanak pekak yang menggunakan pertuturan kiu hanya dapat berkomunikasi
dengan orang-orang yang mempelajari dan memahami petuturan

kiu sahaja. Petuturan kiu memerlukan pergerakan tangan untuk lapan kombinasi konsonan. Apabila Gerakan bibir tidak dapat dilakukan dengan jelas maka perkataan yang dilafazkan sukar difahami oleh orang lain. Persekutuan Orang Pekak Malaysia (2003).

1.2.2.4 Refleksi

Melalui pertuturan kiu kanak-kanak dapat mempelajari bahasa dengan baik. Murid-murid bermasalah pendengaran boleh menguasai Bahasa Melayu. Ejaan menggunakan suku kata dan enam kedudukan vokal membantu bunyi suku kata dengan jelas. Namun pertuturan kiu perlu mendapat kesinambungan mempelajari di sekolah dan mempraktikkanya di rumah bersama keluarga.

1.2.3 Komunikasi Seluruh
1.2.3 Konsep
Kaedah ini dikenali dengan total comunication. Digunakan dalam pendidikan kanak-kanak pekak, menggunakan keseluruhan bahasa iaitu gerakan isyarat, bahasa isyarat, mimik muka, petuturan, bacaan bibir, ejaan jari, membaca dan menulis. Komunikasi Seluruh hanya dapat di lakukan secara berhadapan. ‘Komunikasi seluruh’ merujuk kepada situasi yang mana guru menggunakan apa-apa sahaja untuk membolehkan murid-murid memahami bahasa. Mimik muka, lakonan, pertuturan dan sebagainya digunakan Abdullah (1997). Kaedah ini perlu digunakan seawal mungkin supaya kanak-kanak berupaya menguasai bahasa dan dapat berkomunikasi dalam masyarakat serta mampu mengelakkan perasaan terasing.
1.2.3.2 Kelebihan



a) Menurut Raja Mariam Raja Iskandar (1999). Kaedah komunikasi seluruh menggunakan kaedah isyarat, gerak isyarat mewakili sama ada perkataan yang

lengkap atau lebih tepat lagi, morfem yang merupakan bahagian-bahagian perkataan individu yang bermakna. Sebagai contoh perkataan “dimakan” mempunyai dua morfem, ‘makan’ (kata kerja) dan ‘di’ (penanda kata lampau). Oleh itu perkataan ‘dimakan’ diisyaratkan dngan mengguna isyarat untuk
‘makan’ diikuti dengan isyarat yang melambangkan ‘di-‘ untuk menunjukkan kata lampau.

b) Isyarat-isyarat dalam komunikasi seluruh adalah sebagai permulaan dan eksperimen ke arah menambah kegunaan tangan dalam sistem oralisme setelah. Berbeza dengan kod, bahasa isyarat lebih kepada memberi makna yang perlu difahami semasa berinteraksi di antara satu sama lain. Ianya tidak menunjukkan keperluan kegunaan imbuhan yang dicantumkan dengan kata dasar. Kementerian Pelajaran Malaysia. (1997)

1.2.3.3 Kekurangan

a) Menurut Saadiah Ahmad (2009). Bahasa Isyarat Komunikasi seluruh telah digunakan oleh kanak-kanak pekak di Sekolah Kanak-kanak Pekak Persekutuan Pulau Pinang sejak 1954. Komunikasi Seluruh menghadapi masalah apabila terdapat perkataan yang tidak mempunyai isyarat. Justeru daripada itu buku, “American Sign Language” digunakan. Namun, terdapat beberapa isyarat yang bertentangan dari segi agama dan budaya Malaysia tidak sesuai diguna pakai maka isyarat lain yang digunakan oleh kanak-kanak pekak pada ketika itu digunapakai.

b) Penggunaan Komunikasi Seluruh merupakan satu elemen penting dalam

pengajaran Bahasa Melayu iaitu penggunaan serentak pertuturan dan isyarat. Guru-guru dan kanak-kanak bermasalah pendengaran perlu menguasai kod yang ditetapkan untuk mewakili kata Bahasa Melayu. Guru-guru perlu menguasai

setiap kod bagi mewakili kosa kata Bahasa Melayu semasa pengajaran mengikut topik dan subjek yang diajar. Di samping itu guru juga perlu memahami prinsip-prinsip penggunaan kod bagi mengambarkan proses morforlogi yang berlaku dalam Bahasa Melayu. Umpamanya kod bagi kata dasar, kata majmuk, kata ganda dan kata berimbuhan ada tatacaranya tersendiri. Selain itu, kod-kod bagi setiap
jenis imbuhan iaitu depan, apitan dan belakang mesti dikuasai guru dan murid supaya tidak menimbulkan kekeliruan pada kanak-kanak bermasalah pendengaran. Abdullah Yusoff dan Che Rabiaah Mohamed (2004).

1.2.3.4 Refleksi

Melalui Komunikasi Seluruh setiap kali petuturan digunakan dengan kanak-kanak pekak ia mesti diiringi dengan suatu bentuk kaedah tambahan pandang (malah sentuhan juga) dengan serentak untuk membantu kanak-kanak iatu mengecam dan memahami setiap perkataan pertuturan dengan jelas untuk difahami semasa berinteraksi di antara satu sama lain. Komunikasi Seluruh juga menggambarkan kaedah penggunaan pelbagai deria.

1.2.4 Bahasa Isyarat Kod Tangan bahasa Melayu (KTBM)
1.2.4.1 Konsep
Menurut Abdullah Yusoff (1996) KTBM adalah bahasa isyarat yang menggunakan seluruh anggota termasuk mimik muka semasa berkomunikasi. Bahasa Isyarat dicipta untuk orang pekak. KTBM adalah menurut asas-asas dan tatabahasa serta prinsip-prinsip Bahasa melayu sebagaimana yang didengar, diperbualkan, ditulis, dibaca dan difahami . Penurunan KTBM ini ke dalam

bahasa tulisan sedikitpun tidak mengalami sebarang perbezaan dalam struktur dan semantik Bahasa Melayu. Kementerian Pendidikan Malaysia (1985).
1.2.4.2 Kelebihan
a) Menurut Saadiah Ahmad (2009), KTBM adalah satu bahagian daripada prinsip Komunikasi Seluruh (KS). Kombinasi bahasa isyarat, kod ejaan jari dan pertuturan digunakan. KTBM memberi penekanan kepada pembelajaran Bahasa Melayu, melalui kod dan bukan menukar kod kepada bahasa. KTBM adalah cara mempelajari Bahasa Malaysia dengan menggunakan kod-kod tertentu. KTBM membantu dalam tulisan dan pertuturan bagi membantu dalam menentukan orang pekak dapat menggunakan Bahasa Melayu dengan betul. KTBM sangat penting untuk memperkukuhkan pencapaian dalam mata pelajaran Bahasa Melayu.
b) Saadiah Ahmad (2009) juga menyatakan mempelajari KTBM lebih menarik dan pergerakan tangan lebih senang. Kegunaan kod lebih mudah daripada melatih murid-murid bertutur. Petuturan memerlukan pengetahuan yang mendalam tentang bunyi dan bagaimana sesuatu perkataan disebut untuk mengeluarkan suara, sedangkan orang pekak sendiri tidak berupaya mendengar suara mereka.
1.2.4.3 Kekurangan
a) KTBM ini bukan sesuatu bahasa umum tetapi merupakan salah satu cara komunikasi dalam tatabahasa Bahasa Melayu yang baku. Dengan kata lain, KTBM digunakan apabila berlakunya terjemah daripada lisan (suara) kepada visual (tangan) dalam tatabahasa Bahasa Melayu. Persekutuan Orang Pekak Malaysia (2003).
b) KTBM melambatkan lagi komunikasi antara dua Orang Pekak. KTBM tidak dapat memberi gambaran dan maksud kepada Orang Pekak, Apabila KTBM

digunakan, kebanyakan Orang Pekak mengalami kekeliruan apabila berkomunikasi dalam KTBM. KTBM terlampau lambat digunakan untuk terjemahan. Persekutuan Orang Pekak Malaysia (2003).
1.2.4.4 Refleksi
KTBM dapat membantu kanak-kanak pekak membentuk ayat yang betul, menggunakan kod-kod yang sama bagi perkataan yang sama. Melalui KTBM akan dapat menggalakkan kanak-kanak menulis perkataan-perkataan setelah kod untuk semua jenis kata dipelajari, Melalui KTBM matapelajaran Bahasa Melayu kanak-kanak pekak lebih mudah untuk dipelajari dan difahami.
1.2.4 Bahasa Isyarat Malaysia (BIM)

1.2.5.1 Konsep
BIM ialah bahasa yang tulen bagi Orang Pekak Malaysia. BIM juga merupakan bahasa ibunda dan bahasa istimewa bagi Orang Pekak Malaysia. BIM digunakan dan diterima pakai oleh Orang Pekak Malaysia secara meluas. Bahasa yang dibukukan oleh Persekutuan Orang Pekak Malaysia (MFD) pada tahun 2000 mengandungi 1000 isyarat-isyarat yang digunakan oleh orang pekak untuk tujuan komunikasi dan penterjemahan. Persekutuan Orang Pekak Malaysia (2003).
1.2.5.2 Kelebihan
a) Pada tahun 2003 isyarat-isyarat untuk kegunaan informasi teknologi maklumat telah dibukukan oleh MFD untuk membolehkan kanak-kanak pekak berinteraksi dengan ahli-ahli lain dalam keluarga. Persekutuan Orang Pekak Malaysia (2003) menyatakan BIM merangkumi komunikasi, pendidikan, sosial, sukan, budaya, agama, ekonomi dan politik.

b) Dengan menggunakan BIM, orang Pekak mampu berbincang pelbagai isu-isu yang timbul, bergurau-senda, memudahkan komunikasi antara dua orang pekak serta memberi kesan pemahaman yang baik kepada antara satu yang lain. Selain itu, BIM ini juga mempunyai peraturan untuk digunakan tidak menyerupai Bahasa Inggeris dan terdapat tatabahasa tersendiri. BIM ini diwujudkan secara tidak langsung dan bukan dicipta oleh seorang sahaja.
http://www.geocities.com/bimalaysia/
1.2.5.3 Kekurangan
a) Selain daripada isyarat yang memberi makna terus, BIM ini terpaksa menggunakan pergerakan badan, kepala, mata selain daripada ejaan jari. Contohnya ‘Munira rajin’ adalah dua perkataan yang boleh bermakna, ‘Munira tidak rajin’.Jika perkataan ‘Munira’ dieja menggunakan ejaan jari kemudian geleng kepala atau menggerakan tangan untuk menunjukkan makna, ‘tidak’ dan dikuti dengan isyarat ‘rajin’. Jika perkataan ‘Munira’ dieja kemudian ‘rajin’ diisyaratkan untuk bermakna rajin, ianya bererti ‘Munira rajin’. Keadaan tersebut menunjukkan struktur ayat dan makna yang tidak lengkap. Saadiah Ahmad (2009)
b) BIM tidak mempunyai tatabahasa yang lengkap seperti KTBM iaitu imbuhan awalan dan imbuhan akhiran. Tatabahasa antara BIM dengan KTBM adalah berbeza. Perbezaan tatabahasa ini merupakan gejala utama yang memperlihatakan bahawa bahasa tulisan murid-murid pekak sukar difahami, yang berakibat daripada terdapatnya pengaruh BIM ke dalam penulisan Bahasa Melayu yang dihasilkan oleh murid-murid pekak. Saadiah Ahmad (2009
1.2.5.4 Refleksi
BIM memberi makna terus sama ada secara ekspresif atau reseptif. BIM adalah bahasa orang pekak. BIM digunakan sebagai bahasa pengantara Persekutuan Orang Pekak. Ia

mempunyai struktur ayat tersendiri dan tidak menyerupai mana-mana bahasa. Bahasa isyarat yang berbentuk visual mengutamakan perkara-perkara yang dilihat dahulu sebagai permulaan kepada sesuatu ayat seperti bahasa isyarat Amerika (ASL). BIM menggunakan konsep abjad sebelah tangan. BIM memudahkan komunikasi sesama orang pekak namun BIM tidak sesuai untuk bahasa penulisan orang pekak berbanding komunikasi seluruh dan KTBM.
2. Rumusan
Kanak-kanak bermasalah pendengaran mempunyai masa hadapan yang cerah sekiranya mereka diberi pendedahan yang awal. Ibu bapa yang mempunyai anak-anak yang mengalami masalah pendengaran perlu segera membawa anak mereka kepada pakar audiologist untuk mengesahkanya dan memberi rawatan yang sepatutnya. Kanak-kanak perlu dimasukkan ke program pendidikan khas bermasalah pendengaran untuk intervensi awal. Di sekolah adalah masa yang sesuai bagi menyampaikan ilmu kepada orang Pekak sebab minda kanak-kanak tersebut adalah masih lembut dan menerima input yang berharga. Kunci untuk menyampaikan ilmu kepada kanak-kanak Pekak ialah kemahiran komunikasi, kerana ilmu di sampaikan kepada kanak-kanak melalui komunikasi. Di antara guru dan murid, murid dan rakan-rakan. Mereka tidak boleh dibiarkan keseorangan tanpa sesiapa di sekeliling memahaminya. Walaupun terdapat pelbagai cara berkomunikasi di kalangan orang pekak yang pastinya mereka saling memahami interaksi sesama mereka. Kelebihan kepada mereka yang mempunyai inisiatif mempelajari pelbagai komunikasi orang pekak. Namun kerjasama, sokongan, bimbingan dan galakan di antara ibu bapa, keluarga, guru-guru dan masyarakat sekeliling anak-anak pekak amat penting untuk membentuk komunikasi yang baik dan bermakna.

BIBLIOGRAFI
Abdullah Yusoff. (1996) Pemaparan Idea Dalam Karangan: Kajian Kes Terhadap Karangan Pelajar Pekak (An Expression Of Idea In A Composition : A Case Study On A Deaf Student). Jurnal Dewan Bahasa, 40: 4, 321-336.
Abdullay Yusoff. (1997) Pembentukan Bahasa Isyarat Di Kalangan Pelajar Pekak (The Formation Of Sign Language Among Deaf Pupils). Kuala Lumpur : Fakulty Of Linguistic University Malaya. (Unpblished M.A Tesis)
Abdullah Yusof, Safni Bari & Mohd Mokhtar Tahar (2007). Pengenalan Pendidikan Khas : Open University Malaysia Kuala Lumpur.
Julia Jantan & Siti Suhaila Samian (2007). Perkembangan Dan Ciri-ciri Kanak-kanak
Berkeperluan Khas : Open University Malaysia Kuala Lumpur.

Kementerian Pendidikan Malaysia (1985). Komunikasi Seluruh Bahasa Melayu Kod
Tangan. Jilid 1, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa Dan Pustaka.

Kementerian Pendidikan Malaysia (1997). Bultein Pendidikan Khas: Jabatan Pendidikan
Khas.

Owen (1990). Language Disorders : A Functional Approach to Assessment and
Intervention. Boston :Allyn &Bacon
Paul, P. & Quigley, S (1994) Language And Deafness San Diego: Singular Publishing Group.
Persekutuan Orang Pekak Malaysia (2003). Bahasa Isyarat Malaysia : Persekutuan
Orang Pekak Malaysia Kuala Lumpur.

Raja Mariam Raja Mohd Iskandar (1999). Bertutur Dengan Kanank-kanak Pekak :
Persatuan Kebangsaan Pekak Malaysia Kuala Lumpur.

Saadiah Ahmad (2009). Pengenalan Kepada Kod Tangan Bahasa Melayu (KTBM): Open
Universiti Malaysia Kuala Lumpur.
Tan Chin Guan (1999). Bertutur Dengan Kanank-kanak Pekak : Persatuan Kebangsaan
Pekak Malaysia Kuala Lumpur.


SUMBER INTERNET
Abdullah Yusoff dan Che Rabiaah Mohamed (2004). (t.t) Penguasaan Bahasa Melayu
dalam Kalangan Murid Pekak: Suatu Sorotan dari Perspektif Linguistik Jurnal
Dewan Bahasa Dicapai pada 28 Jun 2009 dari http://www.angelfire.com/journal2/abdullahyusoff/penguasaan_bhs.html

Bicara Rasa Sang Bayan (2007). (t.t)Mereka Tidak Pekak. Dicapai pada 28 Jun 2009 dari
http://psittacula.wordpress.com/2007/11/22/mereka-tidak-pekak/
Persekutuan Orang Pekak Malaysia (2007). (t.t) Bahasa isyarat . Dicapai pada 28 Jun 2009 dari http://www.geocities.com/bimalaysia/.

Isnin, 17 Ogos 2009

intan



Puteriku...Safra Munira And Saadah Iznaira






Sabtu, 8 Ogos 2009

my family


Assalammualaikum...
Saya, Kintan bt Ahmad. Mengajar Pendidikan Khas di SK Laksamana, Kota Tinggi. Johor.